jueves, 8 de octubre de 2015

PROGRAMACIO 2015-16



FGM D’ATENCIÓ A PERSONES EN SIT. DE DEPENDÈNCIA IES Veles e Vents. Curs 2015-16
Mòdul: Suport domiciliari








SERVEIS SOCIOCULTURALS I A LA COMUNITAT






PROGRAMACIÓ DIDÀCTICA






Mòdul: SUPORT DOMICILIARI


Cicle Formatiu Grau Mitjà
ATENCIÓ A PERSONES EN SITUACIÓ DE DEPENDÈNCIA




IES VELES E VENTS
Josep Benjami Estrada Giménez




ÍNDEX

0- INTRUDUCCIÓ

O.1 JUSTIFICACIÓ DE LA PROGRAMACIÓ

0.2 CONTEXTUALITZACIÓ

1- UBICACIÓ DEL MÒDUL DINS DEL CICLE

2- OBJECTIUS

2.1 GENERALS DEL TÍTOL
2.2 ESPECÍFICS DEL MÓDUL

3- CONTINGUTS. ESTRUCTURA I CLASSIFICACIÓ.
3.1 CONTINGUTS BÀSICS QUE MARCA LA LEGISLACIÓ
3.2 ESTRUCTURA DELS CONTINGUTS.
3.3 CLASSIFICACIÓ DELS CONTINGUTS.

4- UNITATS DIDÀCTIQUES
  • 4.1 ORGANITZACIÓ I ESTRUCTURA DE LES UUDD
  • 4.2 DISTRIBUCIÓ TEMPORAL DE LES UUDD

5- METODOLOGIA
  • 5.1 GENERAL
  • 5.2 ESPECÍFICA DEL MÒDUL
  • 5.3 ACTIVITATS I ESTRATÈGIES D'ENSENYAMENT/APRENENTATGE

6. AVALUACIÓ

6.1 DELS ALUMNES:
  • 6.1.1 CRITERIS D'AVALUACIÓ
  • 6.1.2 INSTRUMENTS D'AVALUACIÓ
  • 6.1.3 TIPUS D'AVALUACIÓ
  • 6.1.4 CRITERIS DE QUALIFICACIÓ

6.2 DE LA PROGRAMACIÓ DOCENT


7- MESURES D'ATENCIÓ A L'ALUMNAT AMB NECESSITATS ESPECÍFIQUES DE SUPORT EDUCATIU

8- ASPECTES TRANSVERSALS

8.1 FOMENT DE LA LECTURA
  • 8.2 TIC
  • 8.3 MESURES PER A DESENVOLUPAR LES CAPACITATS D'INICIATIVA I EMPRENIMENT. EDUCACIÓ EN VALORS

9- RECURSOS

10- ACTIVITATS EXTRAESCOLARS.










0- INTRODUCCIÓ
0.1 JUSTIFICACIÓ DE LA PROGRAMACIÓ
La programació didàctica, dins un context pedagògic, es presenta com la fase en la que els docents adapten i concreten les seves intencions educatives, des dels nivells de concreció curricular, atenent a l’autonomia pedagògica dels centres, establerta en la LOE, passant d’allò més general, lo normatiu, a la concreció en els centres, mitjançant el Projecte Educatiu de centre, la Programació Docent dels mòduls i la Programació d’Aula.
Pero, què aconseguim amb la programació didàctica? Evitar la improvisació, adaptar-se a la realitat de l’alumnat, contribuir a la flexibilitat, establir la seqüenciació d’unitats didàctiques i la seva concreció, compensar les desigualtats i ser revisable. En definitiva, ser un instrument útil per al docent.

Aquesta programació va referida al mòdul de SUPORT DOMICILIARI, inscrit dintre del Cicle de Grau Mitjà corresponent al Títol de Tècnic en Atenció a persones en situació de dependència, el qual pertany a la família professional de Serveis a la Socioculturals i a la Comunitat, dintre de la Formació Professional Específica.
El Títol de Tècnic en Atenció a persones en situació de dependència ve regulat per RD1593/2001de 4 de novembre i el seu currículum a l´àmbit de la Comunitat Valenciana queda establert en l´Ordre 30/2015 de 13 de març de la Conselleria d´Educació i Cultura.
0.2 CONTEXTUALITZACIÓ
DEL CENTRE:
L'IES "Veles e Vents" del Grau de Gandia va nàixer de la necessitat de creació d'un centre de secundària per donar resposta a unes inquietuds educatives de la població amb fills en edat escolar.
El nom de "Veles e Vents" es va suggerir en un Consell Escolar celebrat al C. P. Joan XXIII el curs 97-98 (Centenari d'Ausias March) en homenatge a l'escriptor saforenc
En un principi, les classes s´impartien a un local cedit per la cofnfraria de pescadors del Grao de Gandia i que l´Ajuntament va habilitar. L´any 2003/2004 es va construir l´IES tal i com el trobem a l´actualitat.
L´alumnat d´aquest IES pot cursar els següents ensenyaments:
  • BATXILLERAT: Les rames d´Humanitats, Ciències Socials i Ciències de la Natura i la Salut
  • CICLES FORMATIUS:
FAMÍLIA IMATGE I SO:
GRAU MITJÀ:
Tècnic en Vídeo Discjòquei i So
GRAU SUPERIOR:
Tècnic Superior en So
Tècnic Superior en Imatge
FAMÍLIA PROFESSIONAL SERVEIS SOCIOCULTURALS I A LA COMUNITAT:
GRAU MITJÀ
Tècnic en Atenció a persones en situació de dependència
GRAU SUPERIOR:
Tècnic Superior en Educació Infantil
Tècnic Superior en Animació Sociocultural
PQPI:
Perruqueria
Des del curs 2013/2014, l´Ies Veles e Vents s´ha convertit en una Comunitat d´Aprenentatge , un projecte que es basa en un conjunt d´actuacions educatives d´èxit dirigides a la transformació social i educativa. Aquest model educatiu està en consonància amb les teories científiques a nivell internacional que destaquen dos factors claus per a l´aprenentatge en l´actual societat: les interaccions i la participació de la comunitat.

DEL GRUP.- 1 TAPSD A
Es tracta d'un Grup de 36 alumnes amb alta prevalencia d'alumnes de PDC un total de 18,el nivell de comprensió es baix i hi ha una incorporació alumna en baixes habilitats educatives i d'aprenentatge enviada al Departament Orientació.Manifesten habits educatius baixets,infantils i amb falta de maduressa.Conviu una part del grup més motivat i amb més habilitat i capacitats.

1- UBICACIÓ DEL MÒDUL DINS DEL CICLE
El títol de Tècnic en Atenció a persones en situació de dependència queda identificicat pels següents elements:
  • Denominació: Tènic en Atenció a Persones en Situació de Dependència.
  • Nivell: Formació Professional de Grau Mitjà
  • Duració: 2000 hores.
  • Família Professional: Serveis Socioculturals i a la Comunitat
  • Referent europeo: CINE-3 b (Clasisificació Internacional Normalitzada de l´Educació).
Competencia general
La competència general d´aquest títol consisteix en atendre a les persones en situació de dependència, a l´àmbit domiciliari i institucional, a fi de mantindre i millorar la seua qualitat de vida, realitzant activitats assistencials, no sanitàries, psicosocias i de suport a la gestió domèstica, aplicant mesures i normes de prevenció i seguretat i derivant-los a altres serveis quan siga necessari
El mòdul de suport domiciliari
El mòdul de suport domiciliari s'imparteix en el primer curs d'aquest cicle, te una durada de 192 hores anuals distribuïdes en tres trimestres i s'associa a les següents unitats de competència:
a) Atenció sociosanitària a persones en el domicili SSC089_2. (Real Decreto 295/2004, de 20 de febrer), que comprén les següents unitats de competència:
UC0249_2: Desenvolupar intervencions d'atenció física domiciliària dirigides a persones amb necessitats d'atenció socio-sanitària.
UC0250_2: Desenvolupar intervencions d'atenció psicosocial domiciliària dirigides a persones amb necessitats d'atenció socio-sanitària.
UC0251_2: Desenvolupar les activitats relacionades amb la gestió i funcionament de la unitat convivencial
2.OBJECTIUS
2.1. GENERALS DE TÍTOL
Els objectius generals d'aquest cicle formatiu són els següents:
a) Identificar tècniques i instruments d'observació i registre, seleccionant-los en funció de les característiques de les persones en situació de dependència i del pla d'atenció individualitzat, per determinar les seves necessitats assistencials i psicosocials.
b) Interpretar les directrius del programa d'intervenció, adequant-les a les característiques i necessitats de les persones en situació de dependència, per organitzar les activitats assistencials i psicosocials.
d) Interpretar les prescripcions dietètiques establertes en el pla d'atenció individualitzat, adequant els menús i la preparació d'aliments, per organitzar la intervenció relacionada amb l'alimentació.
f) Analitzar procediments d'administració i control de despeses, relacionant-los amb els recursos i necessitats de les persones en situació de dependència per gestionar el pressupost de la unitat de convivència.
g) Identificar procediments de manteniment del domicili, seleccionant els recursos i mitjans necessaris que garanteixin les condicions d'habitabilitat, higiene i ordre amb criteris de qualitat, seguretat i cura del medi ambient, per realitzar les activitats de manteniment i neteja.
j) Identificar factors de risc, relacionant-los amb les mesures de prevenció i seguretat, per aplicar les mesures adequades per preservar la integritat de les persones en situació de dependència i els propis professionals.
p) Seleccionar estils de comunicació i actituds, relacionant-les amb les característiques de l'interlocutor, perassessorar a les persones en situació de dependència, famílies i cuidadors no formals.
q) Identificar els protocols d'actuació, relacionant-los amb les contingències, per resoldre-les amb seguretat i eficàcia.
r) Emplenar instruments de control i seguiment, aplicant els protocols, per col·laborar en el control i seguiment en les activitats assistencials, psicosocials i de gestió.
u) Desenvolupar treballs en equip i valorar la seva organització, participant amb tolerància i respecte, i prendre decisions col·lectives o individuals per actuar amb responsabilitat i autonomia.
v) Adoptar i valorar solucions creatives davant problemes i contingències que es presenten en el desenvolupament dels processos de treball, per resoldre de forma responsable les incidències de la seva activitat.
w) Aplicar tècniques de comunicació, adaptant-se als continguts que es van a transmetre, a la seva finalitat i a les característiques dels receptors, per assegurar l'eficàcia del procés.
x) Analitzar els riscos ambientals i laborals associats a l'activitat professional, relacionant-los amb les causes que els produeixen, a fi de fonamentar les mesures preventives que es van adoptar, i aplicar els protocols corresponents, per evitar danys en un mateix, en les altres persones, en l'entorn i en el medi ambient.
z) Aplicar i analitzar les tècniques necessàries per millorar els procediments de qualitat del treball en el procés d'aprenentatge i del sector productiu de referència.

2.2 OBJECTIUS ESPECÍFICS DEL MÒDUL (Resultats d’aprenentage en LOE)
RA1. Organitza el pla de feina en el domicili de persones en situació de dependència, interpretant les directrius establertes.
RA2. Planifica la gestió de la despesa, relacionant les tècniques bàsiques d’administració amb les necessitats de la unitat convivencial.
RA 3. Organitza l’abastiment de la unitat de convivència, descrivint les característiques dels productes.
RA 4. Prepara el manteniment en el domicili de persones en situació de dependència, seleccionant les tècniques i productes amb criteris de qualitat, seguretat i higiene.
RA 5. Selecciona aliments del menú, relacionant les seves característiques i proporcions amb les prescripcions establertes.
RA 6. Aplica tècniques bàsiques de cuina en el procés de preparació amb técniques de cuina, relacionant-los amb les necessitats de la persona usuària i els protocols establerts.
RA 7. Realitza el seguiment del pla de feina en el domicili de persones en situació de dependència, descrivint el protocol establert.

3. CONTINGUTS. ESTRUCTURA I CLASSIFICACIÓ.

3.1 CONTINGUTS BÀSICS QUE MARCA LA LEGISLACIÓ:
    1. Organització del pla de feina en la unitat de convivència
  • Elements del pla de feina
  • Factors que determinen les necessitats i demandes que cal cobrir en el domicili
  • Valoració de l’organització del treball domèstic
    1. Planificació de la gestió del pressupost de la unitat de convivència.
  • Previsió de les despeses generals de la unitat de convivència
  • Interpretació i manejo de la documentació de gestió domiciliària
  • Justificació de la necessitat d’un equilibri entre ingressos i despesses
    1. Organització de l’abastiment de la unitat de convivència.
  • Tipus de compra: directa, virtual i per telèfon
  • Confecció de la llista de la compra
  • Distribució i emmagatzematge a la llar
  • Valoració del consum responsable
    1. Preparació del manteniment i neteja del domicili.
  • Tasques de neteja
  • Selecció de materials, productes i utensilis de neteja i rentat
  • Mesures de seguretat i precaucions en l’ús dels electrodomèstics
  • Justificació dels criteris mediambientals en l’eliminació i reciclatge de residus i fems
    1. Selecció dels aliments del menú.
  • Característiques nutritives dels diferents tipus d’aliments
  • Identificació dels menús en funció de les necessitats personals
  • Valoració de la dieta saludable
    1. Aplicació de tècniques bàsiques de cuina.
  • Us i manteniment del menaje, utensilis i electrodomèstics de cuina
  • Principis bàsics en la manipulació dels aliments
  • Elaboracions elementals de cuina
  • Justificació de la prevenció i seguretat en la manipulació d’aliments
    1. Seguiment del pla de feina.
  • Cumplimentació de fulls de seguiment
  • Ús de les tecnologies en el registre i comunicació d’informació

3.2 ESTRUCTURA DELS CONTINGUTS.

UD 1: APROXIMACIÓ AL CONTEXT DE L'ATENCIÓ DOMICILIÀRIA
1.1. Les activitats de la vida diària i la dependència.
1.2. Recursos sociosanitaris per a les persones en situació de dependència.
1.3. Els serveis d'atenció domiciliària.
1.4. Les tasques domiciliàries.
1.5. L'accés als serveis d'atenció domiciliària.

UD 2: DiSSENY, ORGANITZACIÓ I SEGUIMENT DEL PLA DE FEINA
2.1. El pla de treball
2.2. La valoració de les necessitats.
2.2.1. L'obtenció de la informació.
2.2.2. El diagnòstic.
2.3. L'elaboració del pla de treball.
2.3.1. El diseny del pla de treball.
2.3.2. Elements del pla de treball.
2.4. L'aplicació del pla de treball.
2.4.1. La planificació semanal.
2.4.2. Les fulles de registre.
2.4.3. La fitxa individual de prestació.
2.4.4. El seguiment del pla de treball.
2.4.5. La comunicació en l'equip de treball.
2.4.6. Les TIC en l'aplicació del pla de treball.
2.5. L'avaluació.
2.5.1. L'avaluació de la intervenció.
2.5.2. L'avaluació de la qualitat del servei.
2.5.3. La supervisió i avaluació dels professionals.

UD 3: ADMINISTRACIÓ D'UNA ECONOMIA DOMÈSTICA
3.1. Les necessitats i el consum.
3.1.1. El consum com a satisfacció de necessitats.
3.1.2. Noves necessitats, més consum.
3.1.3. Per un consum responsable.
3.2. Les economies domèstiques.
3.2.1. L'economia familiar i el sistema financer.
3.2.2. L'estalvi de les economies familiars: els dipòsits.
3.2.3. Els prèstecs.
3.2.4. Les domiciliacions bancàries.
3.3. El pressupost familiar.
3.3.1. Ingresoss i despeses en una unitat convivencial.
3.3.2. La gestió del pressupost.
3.3.3. Elaboració d'un pressupost.
3.3.4. El pressupost en l'alimentació.
3.4. Tributs: taxes, impostos i contribuciones especials.
3.4.1. Tipus d'impostos.
3.4.2. Conceptes associats al pagament d'impostos.
3.5. La documentació domiciliària.
3.5.1. ¿Còm llegir una factura?
3.5.2. La factura de la llum
3.5.3. La factura de l'aigua.
3.5.4. La factura del gas.
3.5.5. La factura del telèfon.
UD 4: COMPRA I IMMAGATZEMATGE DE PRODUCTES DE LA LLAR
4.1. La compra de productes.
4.1.1. Tipus de compra.
4.1.2. Establiments de compra.
4.1.3. Altres formes de compra. La compra per comoditat.
4.2. L'etiquetat dels productes.
4.2.1. Dades generals de l'etiqueta.
4.2.2. L'etiquetat de productes alimentaris.
4.2.3. L'etiquetat dels productes tèxtils i de calcer.
4.2.4. Detergents i productes de neteja. L'etiqueta ecològica.
4.2.5. Electrodometics. L'etiquetat energètic.
4.3. El procediment de la compra.
4.3.1. ¿Què comprem? La lista de la compra.
4.3.2. ¿Quan comprem?
4.3.3. ¿Com comprem?
4.4. L'emmagatzematge dels productes de la vivenda.
4.4.1. Emmagatzematge dels productes d'higiene i neteja.
4.4.2. Espais per a la conservació dels aliments de la llar.
4.4.3. La conservació dels diferents tipus d'aliments.
UD 5: NETEJA I MANTENIMENT DE LA LLAR
5.1. Les tasques de neteja a la llar.
5.1.1. L'ordre en les tasques de neteja.
5.1.2. La freqüència d'execució de les tasques.
5.2. L'equip bàsic de neteja.
5.2.1. Materials i estris de neteja.
5.2.2. Productes de neteja.
5.3. Electrodomèstics destinats a la neteja.
5.3.1. L'aspiradora.
5.3.2. El rentaplats.
5.4. Tècniques de neteja.
5.4.1. Neteja de sostres, parets i sòls.
5.4.2. Portes i finestres.
5.4.3. Neteja i conservació del mobiliari.
5.5. La cuina i el bany.
5.6. Eliminació de residus i fem al domicili
UD 6: NETEJA I MANTENIMENT DE LA ROBA
6.1. La cura de la roba en l'atenció domiciliària.
6.1.1. Higiene personal i cura de la roba.
6.1.2. Activitats en la cura de la roba.
6.1.3. Les etiquetes de la roba i la seua interpretació.
6.2. El llavat de la roba.
6.2.1. La llavadora
6.2.2. Separació i classificació de la roba.
6.2.3. El procés de llevat.
6.3. L'assecat de la roba.
6.3.1. Estendre.
6.3.2. L'assecat.
6.4. El planxat.
6.4.1. La planxa
6.4.2. Les prendes i el planxat.
6.4.3. Tècniques de planxat.
6.5. Reparació de la roba.
6.5.1. L'equip de costura.
6.5.2. Tècniques de costura: fil i agulla.
6.6. Col.locació i organització d'armaris.
6.6.1. La distribució de l'armari.
6.6.2. Optimizació dels armaris.
UD 7: ALIMENTACIÓ I NUTRICIÓ FAMILIAR
7.1. Alimentació I nutrició.
7.2. Els nutrients.
7.2.1. ¿Què són els nutrients?
7.2.2. Funcions dels nutrients.
7.2.3. Tipus de nutrients.
7.2.4. L'aigua
7.2.5. El valor energètic dels aliments.
7.3. Els aliments.
7.3.1. La roda dels aliments.
7.3.2. Aliments del Grup I.
7.3.3. Aliments del Grup II.
7.3.4. Aliments del Grup III.
7.3.5. Aliments del Grup IV.
7.3.6. Aliments de ls Grups V i VI.
7.3.7. Condiment.
7.4. Mètodes de conservació d'aliments.
7.4.1. Mètodes físicss.
7.4.2. Mètodes químics.
7.5. L'elaboració d'una dieta.
7.5.1. ¿Què és una dieta equilibrida?
7.5.2. El concepte de ració.
7.5.3. La piramide nutricional.
7.5.4. ¿Cóm elaborar una dieta?.
7.5.5. L'etiquetat nutricional.
7.6. Dietes terapèutiques.
7.7. Dietes per a col.lectius específics.
7.7.1. Alimentació i nutrició de persones amb discapacitat.
7.7.2. Alimentación i nutrició en persones majors
UD 8: TÈCNIQUES BÀSIQUES DE CUINA
8.1. La cuina
8.1.1. Equipament bàsic de la cuina.
8.1.2. Estris.
8.1.3. Xicotets electrodomèstics.
8.2. Seguritat i higiene alimentària.
8.2.1. Les causes de la contaminació.
8.2.2. Evitemo les infeccions toxicoalimentàries.
8.2.3. Normativa sobre la manipulació d'aliments.
8.3. Tractament bàsic dels aliments.
8.3.1. La descongelació.
8.3.2. Preparació de les verdures.
8.3.3. Preparació de la fruita.
8.3.4. Preparació del peix.
8.3.5. Preparació de la carn.
8.4. Tècniques culinàries.
8.4.1. Els cuits.
8.4.2. Els torrats.
8.4.3. Sfregits i saltejats.
8.5. L'elaboració d'aliments.
8.5.1. Preparació d'amanides i aperitius.
8.5.2. Preparació dels ous.
8.5.3. Elaboracions con verduras i hortalisses.
8.5.4. Elaboracions con arròs i llegums.
8.5.5. Elaboración de pastes
8.5.6. Elaboracions elementales amb carns, peix i marisc.
8.5.7. Elaboració de sopes i cremes.
8.5.8. Elaboració de guarnicions i salses.


3.3 CLASSIFICACIÓ DELS CONTINGUTS
Els continguts es treballaran tant des de la vessant conceptual com procedimental, sense oblidar la part actitudinal , donant un pes específic als continguts procedimentals. Faran referència a les actuacions que portaran a terme els alumnes per a resoldre problemes, per a abastar objectius o metes, per a satisfer propòsits i aconseguir nous aprenentatges. (Coll, Pozo i Valls 1999)


4- UNITATS DIDÀCTIQUES:
4.1 ORGANITZACIÓ I ESTRUCTURA DE LES UD
Dintre de cada Ud treballarem els següents apartats:
¿QUÈ APRENDRÀS?: destinat a l´alumnat per a que identifique fàcilment els continguts bàsics de la unitat. Pot usar-se també como un breu questinari per a realitzar una avaluació prèvia
EXPOSICIÓ dels diferents continguts, seqüenciats a partir del conceptes i interrelacionats amb els procediments i actituts.
DOCUMENTS: S´intercalen als continguts dels apartats i s´usaran de diverses maneres: des de deixar que l´alumne ho llegeixca pel seu compte (si no hi ha temps a classe), fins realitzar propostes de comentaris o ampliacions, individuals o per grup, o en alguns casos realitzar debats a classe.
REALITZACIÓ D´ACTIVITATS: Després de cada apartat de continguts, per a treballar-los i consolidar-los es faran diferents propostes d´activitats
ACTIVITATS GUIADES: Per a finalizar la Unitat, de recerca d´informació. Generalment en grup
4.2 DISTRIBUCIÓ TEMPORAL DE LES UD
1ª AVALUACIÓ: UD1, UD2, UD3
2ª AVALUACIÓ: UD4, UD5, UD6
3ª AVALUACIÓ: UD7, UD8
La temporalització serà aproximada, orientativa, i flexible en funció de la capacitat d'aprenentatge i comprensió dels alumnes.
5-METODOLOGIA
5.1 GENERAL
Los continguts que es treballen a la formació professional, parteixen de les competències que ha de tindre el professional, raó per la qual, la relació entre la formació i la realitat laborar ha de ser molt estreta. Aquests continguts han de proporcionar a l´alumnat els conceptes teòrics i procedimentals necessaris i al mateix temps fomentar les actituds associades a la qualificació professional corresponent
En quant a la concepció pedagògica se segueix el model constructivista proposat a lanormativa educativa vigent. Des d´aquesta perspectiva els conceptes han de treballar-se per a fomentar l´elaboració progressiva dels coneixements per part de cada alumne/a. Per aquesta raó és necessari que els continguts que es tracten es consoliden adequadament abans d´avançar en l´adquisició d´altres nous. Així mateix, s´han d´establir quins són els coneixements claus i aprofundir en ells, tant des del punt de vista conceptual como precedimental, per a garantir una formació adequada.
5.2 ESPECÍFICA DEL MÒDUL DE SUPORT DOMICILIARI
El títol del cicle formatiu (RD 1593/2011) especifica que les línies d´actuació en el procés d´ensenyament/aprenentatge que permetran aconseguir els objectius del mòdul de Suport Domiciliari contemplaran:
Activitats d'avaluació inicial, introduccio i descobriment.
Activitats de formacio, desenvolupament, anàlisi o estudi de casos, destinats a desenvolupar habilitats i destresses més complexes.
Activitats d'aplicacio, generalització, resum i culminació, destinades a aplicar, mesurar o situar el que s'ha aprés en una estructura més àmplia i a adquirir capacitats que siguen transferibles a altres situacions el més pròxim a situacions reals.
Utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació


5.3ACTIVITATS I ESTRATÈGIES D´ENSENYAMENT/APRENENTAGE
ACTIVITATS
Es proposa la següent tipologia d´activitats:
De presentació/motivació: s´introdueix la unitat amb debats sobre el tema, visionat de videos, o be a partir del títol de la unitat i el seu significat. S´intentarà que aquestes activitats motiven a l´alumnat per a aprendre els continguts de la unitat.
D´Avaluació de coneixements previs: ruixats d´idees, lectura d´articles, textos... casos pràctics on han de refelexar-se els continguts vistos a altres unitats...
De desenvolupament dels continguts: tant individual com grupal
D´aplicació i consolidació: per a que els alumnes assimilen i reforcen els continguts bàsics de la unitat.. es portaran a terme tant individual como grupal i seran les que més temps ocupen
De recuperació: programades per a aquells alumnes que no han aconseguit seguir el ritme del grup-classe i els mínims exigits al RD...
D´amplicació: que permeten continuar construir aprenentatges
D´avaluació: dirigides a l´avaluaciói formativa i sumativa que no estiguen cobertes per les activitats d´aprenentatge anteriors, en elles s´usaran procediments i instruments que es detallen a l´apartat de l´avaluació
Complementàries: impulsaran el coneixements i la utilització de recursos i espais diversos
ESTRATÈGIES D´ENSENYAMENT/APRENENTATGE
El mètode de treball que seguiré per a desenvolupar les Ud consistirà en:
1.Partir d´una primera activitat de motivació cap els continguts i que també m´indique el que saben els alumnes sobre el tema en qüestió
2.Es continuarà amb l´exposició dels continguts. D´aquesta manera ampliarem els coneixements previs i els proporcionarem de nous, que en algún cas, modificaran les percepcions que tenien sobre el tema, proporionant les ferramentes apropiades
3.Activitats d´aplicació, consolidació, recuperació i ampliació. Totes seran avaluables
4.En les UD que es requereixca es realitzaran activitats de contacte amb l´entorn: eixides a institucions concretes, xerrades etc.
6- AVALAUCIÓ
6.1 DELS ALUMNES
6.1.1CRITERIS D´AVALUACIÓ
Resultat d’aprenentatge 1: Organitza el pla de treball al domicili de persones en situació de dependència, interpretant les directrius establertes.
Criteris d'avaluació:
a) S'han identificat les característiques del pla de treball.
b) S'ha descrit la importància de l'adaptació del pla de treball a la realitat de la persona en situació de dependència.
c) S'han identificat les tasques que s'han de realitzar al domicili.
d) S'han seqüenciat les tasques domèstiques diàries que cal realitzar al domicili, en funció del pla de treball i de les adaptacions realitzades, si fos necessari.
i) S'han analitzat les necessitats i demandes que s'han de cobrir al domicili.
f) S'han respectat les característiques culturals pròpies de la unitat de convivència.
g) S'han identificat els diferents tipus de plans d'atenció a la persona en situació de dependència al domicili.
h) S'ha valorat la importància d'ajustar la seqüència de l'execució d'activitats, a fi de rendibilitzar temps i esforços.
Resultat d’aprenentatge 2: Planifica la gestió de la despesa, relacionant les tècniques bàsiques d'administració amb les necessitats de la unitat de convivència.
Criteris d'avaluació:
a) S'ha analitzat la documentació relacionada amb les despeses de la unitat de convivència.
b) S'ha reconegut la necessitat de saber interpretar els documents de gestió domiciliària
c) S'ha elaborat un dossier de les partides de despesa general mensual.
d) S'ha elaborat un dossier de despeses extraordinàries d'una unitat de convivència. i) S'han enumerat els factors que condicionen la distribució del pressupost mensual d'una unitat de convivència.
f) S'han enumerat i classificat les despeses ordinàries i d'aprovisionament d'existències en una unitat de convivència tipus.
g) S'han analitzat les despeses mensuals de diferents unitats de convivència.
h) S'ha valorat la necessitat d'equilibri entre ingressos i despeses.
Resultat d’aprenentatge 3: Organitza el proveïment de la unitat de convivència, descrivint les característiques dels productes.
Criteris d'avaluació:
a) S'han analitzat diferents tipus de documentació publicitària, seleccionant productes.
b) S'han valorat les tecnologies com a font d'informació.
c) S'ha determinat la llista de la compra.
d) S'ha analitzat el etiquetaje de diferents productes de consum i aliments.
i) S'han identificat els llocs apropiats per al correcte magatzematge dels productes, tenint en compte les seves característiques.
f) S'han enumerat els tipus d'establiments i serveis destinats a la venda de productes d'alimentació, neteja, higiene i manteniment del domicili.
g) S'han establert criteris per a la col·locació dels diferents productes, atenent a criteris d'organització, seguretat i higiene.
Resultat d’aprenentatge 4: Prepara el manteniment del domicili de persones en situació de dependència, seleccionant les tècniques i productes amb criteris de qualitat, seguretat i higiene.
Criteris d'avaluació:
a) S'han analitzat diferents tipus de residus i escombraries que es generen al domicili.
b) S'han identificat els tipus, maneig, riscos i manteniment d'ús dels electrodomèstics utilitzats al domicili: rentadora, secadora, planxa, aspiradora i uns altres.
c) S'han recopilat en un dossier les tècniques de neteja de sòls, estris, mobiliari, finestres i sanitaris.
d) S'han identificat els productes de neteja i desinfecció que cal utilitzar, descrivint les seves aplicacions, riscos d'ús i la seva ubicació al domicili.
i) S'han descrit els riscos derivats del maneig i ús de les instal·lacions elèctriques al domicili.
f) S'han descrit les tècniques de rentat de roba a màquina i a mà, en funció de les característiques de la peça, del tipus de taca i del grau de brutícia de la mateixa.
g) S'ha valorat el compliment de les normes de seguretat, higiene, prevenció i eliminació de productes, establertes per al desenvolupament de les activitats de manteniment de la llar.
h) S'han descrit les pautes d'interpretació de l'etiquetatge de les peces, classificant la roba en funció del seu posterior procés de rentat.
Resultat d’aprenentatge 5: Selecciona aliments del menú, relacionant les seves característiques i proporcions amb les prescripcions establertes.
Criteris d'avaluació:
a) S'han analitzat els conceptes bàsics relacionats amb l'alimentació i la nutrició.
b) S'han classificat els aliments en funció de les seves característiques.
c) S'han identificat les característiques d'una dieta saludable, així com els tipus d'aliments que ha d'incloure.
d) S'han identificat les racions i mesures casolanes.
i) S'ha analitzat l'etiquetatge nutricional d'aliments envasats.
f) S'han seleccionat els aliments que han de formar part de la ingesta diària, tenint en compte les prescripcions establertes.
g) S'ha valorat la importància d'una dieta saludable.
Resultat d’aprenentatge 6: Aplica tècniques bàsiques de cuina en el procés de preparació amb tècniques bàsiques de cuina, relacionant-ho amb les necessitats de la persona usuària i els protocols establerts.
Criteris d'avaluació:
a) S'ha reconegut la necessitat d'aplicar mesures d'higiene, prevenció de riscos i eliminació de productes, en la preparació dels aliments.
b) S'han identificat les tècniques culinàries bàsiques d'aplicació en la cuina familiar, indicant en cada cas les fases d'aplicació, procediments, temps i parament.
c) S'han recopilat receptes de cuina, ajustant les quantitats i els temps en funció del nombre de comensals i les seves necessitats específiques.
d) S'han identificat els procediments previs al cuinat: descongelat, tallat, pelat, trossejat i rentat dels diferents productes.
i) S'han classificat els materials, utensilis i electrodomèstics necessaris per procedir a la *preelaboración dels aliments: descongelar, tallar, pelar i rentar.
f) S'han aplicat tècniques bàsiques de cuina per a l'elaboració de primers plats, segons plats i postres adequades a la dieta dels membres de la unitat de convivència.
g) S'ha reconegut la necessitat de complir les normes de seguretat i higiene establertes per a la manipulació i processament d'aliments.
h) S'ha valorat la importància de la presentació dels aliments.
Resultat d’aprenentatge 7: Realitza el seguiment del pla de treball al domicili de persones en situació de dependència, descrivint el protocol establert.
Criteris d'avaluació:
a) S'han identificat les fonts d'informació, les tècniques de seguiment i la detecció de situacions de risc.
b) S'han analitzat els diferents recursos, seleccionant-los segons les necessitats de les persones en situació de dependència.
c) S'han registrat les dades en el suport establert.
d) S'ha interpretat correctament la informació recollida.
i) S'han identificat les situacions en les quals és necessària la col·laboració d'altres professionals.
f) S'ha valorat la importància de l'avaluació per millorar la qualitat del servei.
6.1.2 INSTRUMENTS D'AVALUACIÓ
Proves escrites amb preguntes de caràcter teòric-pràctic
Proves escrites amb preguntes concretes sobre els continguts de la UD
Treballs individuals i grupals (Rúbriques)
Activitats realitzades tant a l´aula com fora d´ella
Proves orals
Resolució de cassos pràctics
Control de l´asssitència (ITACA)
Rúbriques per a valorar l´actittud de l´alumne front el treball i la seua participació
6.1.3 TIPUS D´AVALUACIÓ:
La idea d´avaluació contínua apareix lligada al principi constructivista de l´aprentatge, en el sentit, que s´han de proposar, al llarg del curs i amb certa freqüència, activitats avaluables que faciliten l´assimilació progressiva dels continguts proposats.
Aquestes activitats avaluables s´efectuaran en tres fases: avaluació inicial, formativa i sumativa
Avaluació inicial:
Conèixer el punt de partida en què es troba el grup, tant a nivell de coneixements como d´interessos i actitud.
Avaluació formativa:
L´avaluació de cada unitat es realitzarà tant des d´una vessant teòrica com pràctica, atenent al caràcter més conceptual o procedimental de la unitat i de cadascuna de les activitats. Totes les activitats realitzades són avaluables
Avaluació sumativa:
L´avaluació sumativa de cada unitat determinarà si aquesta se supera o no. Per a obtindre l´aprovat del mòdul de Teleassistència, s´hauran d´aprovar (mínim qualificació de 5) totes les UD. La nota final del mòdul serà la mitja ponderada de totes les unitats didàctiques
S´especificarà més detalladament a l´apartat de criteris de qualificació.
Avaluació quantitativa:
Conceptes: 40-50%
Procediments: 30-40%
Actituds: 20-30%
6.1.4 CRITERIS DE QUALIFICACIÓ
CONTINGUTS. Es valorarà el grau de consequció dels resultats d`aprenentatge tenint en compte els continguts conceptuals, procedimentals i actitudinals. El percentatge de cadascún dels continguts variarà en funció del contingut teòric- pràctic de cada trimestre i els alumnes serán informats degudament. Per tant serán els següents:
Conceptes: osci.larà entre 40 -50 % de la nota total.
Procediments. 30-40% de la nota final.
Actitudinal. 20-30 % de la nota total.
Per aprovar el mòdul de Teleassistència, és necessari traure com a mínim un 5 en cadascún dels continguts. Totes les activitats puntuen de 0 a 10.
Serà necessari per a obtindre l´aprovat del mòdul haver superat totes les UD
ASSISTÈNCIA. És obligada, per tant, totes les absències, justificades i no justificades seran penalitzades. Sols es permet un 15 % de faltes d´assistència, del contrari, l´alumne perdrà el dret a l´avaluació contínua. Les penalitzacions s´aplicaran a la nota. Faltes justificables: requereixen d´un justificant degudament argumentat. La penalització serà de 0.05 punts en cadascuna de les sessions. En les faltes no justificables, la penalització serà de 0.1 punt en cadascuna de les sessions.
RETARDS. Es considerarà quan l´alumne arribe a l´aula 10 minuts tard. 3 retards equivalen a 1 falta sense justificar
FALTES D`ASSISTÈNCIA A UN EXAMEN: En cas de no presentar-se a un examen, per causes justificades (prèvia presentació de document que ho acredite), l´alumne podrà fer l´examen altre dia que la professora estime oportú i la nota màxima que podrà obtindre serà d´un 6 sobre 10 .En cas de suspendre tindrà dret a una recuperació . Si el mateix alumne torna a faltar un altre dia en que s´ha convocat un examen, obtindrà la qualificació de 5.
ACTIVITATS EXTRAESCOLARS. l`assistencia és obligatòria. En el cas de no assistir es realitzarà un treball d´investigació que la professorae stime oportú i serà avaluat.
LLIURAMENT DE TREBALLS. Es valorara el compliment dels trerminis en l´entrega de treballs, individuals i de grup. Cada dia de retard en l´entrega de treballs baixarà 0.5 punts la nota. Si l´entrega es fa després de 3 dies consecutius des de la data que s´ha acordat el treball serà suspés i l´alume haurà de recuperar-lo, obtenint una qualificació de 5. Els treballs s´entregaran en mà al professor que l´haja sol.licitat.
EXPOSICIONS DE TREBALLS GRUPALS. Si algún component d´un grup de treball no assiteix al dia d´exposició del seu treball, pot ocòrrer que: a)si l´absència és justificada, amb document que ho acredite, tindrá una segona opció en el interval de temps que dure la presentació de treballss. La nota máxima a la que aspira será de 7.. b) si la absència no es justificada, el treball será suspés optant a una recuperació quan corresponga
RECUPERACIONS. Es realizarán abans de finalitzar el trimestre si és possible. La nota màxima que es podrá obtindre será un 5.(tant en proves escrites, treballs i presentacions) En el cas de no aprovar, tindrá l` opció de la convocatoria de juny amb la matèria corresponent al trimestre no superat . En la Convocatòria extraordinària, el temari será de tot el llibre, independentment que alguna part estiguera aprovada o no i també incorpora els treballs corresponents de tot el curs.

AVALUACIÓ NO CONTINUADA. S`aplicará a l´ alumnat que acumule entre faltes de assistència i retards una quantitat igual o major al 15% de les hores curriculars (1 hores). La prova podrá tindre un carácter teóric-practic. El material de referencia será el correspondent al manual del módul i el material complementari donat.
Es durà a terme un pla d’activitats de reforç i ampliació a partir de les necessitats de l’alumne i/o el grup, amb l’objectiu d’atendre la diversitat del nostre alumnat.
La recuperació de les avaluacions suspeses es realitzarà amb activitats de reforç o prova objectiva que, a l'efecte, dissenyaràn els professors
Sistema de recuperació: Els aspectes no superats en cada unitat didáctica es recuperaran durant el període de recuperació, al mes de juny.
El professor el.laborarà un pla de recuperació personalitzat.
Cas de no superar totes les U.D. del curs quedarà com a no superat aquest mòdul.
Per tal de concretar amb més detall tots els criteris es fa referencia a l’Annexe PLA DE TREBALL 2015-16 on es detalla cadascun dels elements de valoració mi treball.
6.2 AVALUACIÓ DE LA PROGRAMACIÓ DOCENT
L'avaluació serà del procés d'ensenyança-aprenentatge, per tant s'avaluarà l'adequació de la programació elaborada pel professor (els objectius didàctics, els continguts, les activitats, la seqüenciació, la temporalització, els recursos emprats, etc.), així com els aprenentatges adquirits i les actituds dels alumnes.L’avaluació de la tasca docent es durà a terme al finalitzar cada una de les avaluacions trimestrals. A l’acabament del curs es farà una avaluació final d’aquesta tasca docent.Com a instrument usarè un diari de classe on s´especificaran els continguts que es proposen donar a la sessió, els que s´han donat, incidències i observacions que s´estimen oportunes.
7- MESURES D´ATENCIÓ A L´ALUMANT AMB NECESSITATS ESPECÍFIQUES DE SUPORT EDUCATIVES
Es programaran activitats de suport per a l´alumnat que ho necessite, amb l´orientació i seguiment per part de l´equip d´orientació del centre. En qualsevol cas, l´alumnat haurà de superar els continguts que demostren que pot alcançar les competències establertes al títol de Tècnic en Atenció a persones en situació de dependència.-
Hi ha en la nostra classe un nivell preponderat d'alumnes de procedència dde PDC i una alumna amb derivació departament Orientació per estudi habilitats educatives.


8- ASPECTES TRANSVERSALS
8.1 FOMENT DE LA LECTURA
Donada la realitat amb la que ens trobem respecte de la deixadesa dels nostres alumnes cap a la lectura, cosa que genera problemes en la comprensió, s’ha decidit establir com a objectiu de centre fomentar la lectura. Per aquesta raó, obligatòriament, per a aquest mòdul, l’alumnat haurà de llegir i analitzar el següent llibre:
El llibre de lectura serà:EL MUNDO AMARILLO d’Albert Espinosa,editorial Grijalbo 2011.
Busquen la concienciació dels valors base del tecnic per completar perfil atenció en Teleassistència i FCT.

Treballarem en lectures dialogiques,resum anual de 20 pagines amb un esquema de redacció per completar el treball.
També treballarem el pla de lectura amb articles del sector(casusistica :Oliver Shaks.El hombre que confundió a su mujer con un sombrero.Ed Anagrama.).

Tindrem com a segona alternativa si procedeix de lectura més d’informació básica:
Servicios y tecnologias de teleasistencia: tendencias y retos en el hogar digital” (Editada per el Círculo de Innovación en tecnologías de la información y comunicaciones, la Confederación Empresarial de Madrid i la Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid. Autores: Miguel A. Valero, José A. Sánchez i Ana Belén Bermejo)
Cas de tenir dificultats s’optarà per una lectura vinculada al modul presentant l’oportú treball .


Insistim en que donada la realitat amb la que ens trobem respecte de la deixadesa dels nostres alumnes cap a la lectura, cosa que genera problemes en la comprensió, s’ha decidit establir com a objectiu de centre fomentar la lectura a traves de diferents alternativatives sio s'escau.. Es treballarà mitjançant la lectura de diferents articles i textos, així com llibres relacionats amb el cicle formatiu. En alguns casos li donarem a L´alumne la possibilitat d'escollir d´entre:
Los renglones torcidos de Dios”. Torcuato Luca de Tena (malaltia mental)
En una noche estrellada”. Katherine Kingley (discapacitat visual)
El extraño caso del perro a media noche” . Mark Haddon (Autismo)
Flores para Algernon”.Daniel Keyes (discapacidad mental)
El ángle diestro”. Jorge Parada (discapacidad física y valores9
El grito de la gaviota” Emmanuell Laborit (discapacidad auditiva)
Martes con mi viejo profesor”. Mitch Albom (esclerosis ELA)


8.2 TIC
Atenent al RD1593/2011, les TIC’s tindran un pes creixent i per això les inclourem dins de l'aula per apreciar els aspectes positius com a mitjà de facilitar-nos recursos i els aspectes negatius davant el seu ús nociu. Amb això, pretenem desenvolupar un esperit crític davant les TICS i mass-media, contemplat com a objectiu General de centre.
Donant resposta a la normativa i ajustant-nos a l'establert a nivell de centre comptem amb els següents recursos d'aula i de centre: la càmera digital (farem fotos d'activitats de l'aula que presentarem en Power-Point), televisió (els ensenyarem a decodificar els missatges publicitaris i desenvolupar un esperit crític, realitzarem jocs de rol, anàlisi i critica), ordinador (iniciarem a l'alumne en la cerca crítica d'informació), canó, DVD, aula d’informàtica…
A través d'aquests recursos treballarem continguts propis de cada U.D., així com activitats de motivació, desenvolupament, reforç i/o ampliació a través de diversos programes i pàgines web
En definitiva, el que pretenem amb l'ús de les TIC és: que adquireixin destreses en l'ús d'informàtica i mass-media, desenvolupar l'esperit crític davant l'ús de les TIC apreciant avantatges i desavantatges; compensar desigualtats d'alumnes que no tenen accés a les TIC; atendre les necessitats de reforç i ampliació per als alumnes que ho necessitin; aportar activitats riques i variades que li serveixin de motivació…
Basicament utilitzarem el sistema de blog de classe amb els següents objectius:

-capacitat de resolució i treball amb eines educatives.
-Acostumbrar a eines base tecnologiques de treball i no solament d’oci i temps lliure
-publicar els treballs i comentar-los
-exposar enllaços i links útils per la tasca .
-guardar videos aplicats per comentar.
-Deixar com carpeta de recull de cada alumne si procedeix.
-Crear grups de correus
-compartir i treballar amb Drive
-Utilitzar tecniques en Prezzi,powers i altres.




8.3 MESURES PER DESENVOLUPAR LES CAPACITATS D´INICIATIVA I EMPRENIMENT. EDUCACIÓ EN VALORS
A través del treball a l´aula: continguts, comunicació professor@s- alumnes i interacció entre ells, , s´intentarà que l´alumnat desenvolupe una sèrie de valors que inclouen qualitats personasl , habilitats socials i professionals que caracteritzen a les persones emprenedores:
Qualitats personals:
iniciativa, perseverància, confiança en un mateix, autocontrol, sentit crític, flexibilitat, responsabilitat,motivació, esperit possitiu, adaptabilitat i visió emprenedora
Habilitats socials:
treball en equip, cooperació, comunicació, capacitat per a relacionar-se amb l´entorn, empatia, sensibilitat front a les necessitats dels demés, assertivitat
Habilitats professionals: capacitat de planificació, pressa de decissions i assumpció de responsabilitats, capacitat per a afrontar els problemes i trobar la solució, llideratge, capacitat organitzativa, habilitat negociadora, usar les tecnologies de la informació i comunicació com a instrument bàsic d´iniciatives emprenedores al sector dels Serveis Socials.
VALORS BASICS A EDUCAR EN LA TRANSVERSALITAT.-

Afabilitat.-ús llenguatge adient sense renecs ni paraules malsonants.
Capacitat de frustació
Utilització de la comunicació(ús del móbil)
Esforç
Compromis amb la puntualitat
Atenció
Capacitat d’Observació i el.laboració
Capacitat d’experimentació i resolució de problemes.
Capacitat Imaginació o creativitat


9- RECURSOS
HUMANS: Donat la transversalitat dels diferents mòduls que composen el Cicle, serà necessària la coordinació de tot el professorat que els imparteix. També es contarà amb professionals dels sector de la Teleassistència
DIDÀCTICS I ORGANITZATIUS
  • llibre de text: Suport domiciliari, Sorribas, M, Editorial Altamar, 2012
  • Legislació dependència
  • Registres audiovisuals relacionats amb els teleoperadors
  • Material bibliogràfic formatiu i informatiu que complemente l´aportació teòrica donada en la UD
  • Recursos tecnològics d´informació i comunicació
  • Detallem a continuació els Recursos instrumentals que anem a utilitzar:
  • -Dinàmiques d’activivació,presentació i enquadre
  • -explicació verbal del professor
  • -activitat aprenentagte en aula
  • -llibre Altamar Teleassistencia.
  • -llibre de lectura
  • -apunts
  • -Mapes conceptuals
  • -Croquis
  • -Diagrames de fluids
  • -Role playings
  • -lectures dialógiques
  • -Treball en Blog de la classe
  • -Maquetes de treball
  • -Exercicis llibre Altamar.
  • -Activitats autocontrol amb técniques de meditació.
10- ACTIVITATS EXTRAESCOLARS
DE CENTRE:
-Realització eixides d’aprenentatge i servei al centre assenyalat per direcció en aquest mes.

Eixida APServei en el propi entorn a concretar dates.-Cas de saturar l'horari definirem les activitats de forma alternativa.

20-10-15,
17/11/15,
15-12-15,
19-1-16,
24-2-16
16-2-15
15-3-15
19-4-15
17-5-15


-Activitats i Eixides de departament general



Dia de la violencia de gènere el dia 25 novebre de 2015 en el propi IES.
Tallers Nadalencs en el propi Ies el 22 de Desembre de 2015
Dinamització del Porrat de Potries.Data 3-4-5 Març de 2016
Dia de la Dona en el ,propi Ies el 8 de març del 2016
Setmana Cultural en el propi Ies Veles o en aula Magna Universitat Politécnica els dies
21-22-23 de març de 2016
Dia del Llibre del Veles en el propi Institut el dia 22 abril de 2015.
EN L´ENTORN PROPIS DEL CICLE DE TAPSD


Eixida Fontilles i Ondara per visitar Residencia,ADL i altre recurs en data_____20-10-15___
ASMISAF EN DATA______13-1-16__
Residencia Mediterranea en Nadal 21-12-15
Espurna en data mes de Maig_______11-5-16 cursa espurna 1 tapsd_
Col.legi Enric Valor Educació Especial. 17-5-16
Participació en diversos tallers proposats en les setmanes d'abans de les vacances de Nadal, Pasqua i final de curs.

No hay comentarios:

Publicar un comentario